Knut

Tvetydige og dypt urovekkende fotoinstallasjoner.
Erik Snedsbøl viser fotoinstallasjon. Som i flere av hans tidligere arbeider, viser han også denne gang en iscenesatt hendelse plassert i et reellt landskap, i dette tilfelle et bylandskap. Snedsbøls enorme fotografier dekker hele vegger, fra gulv til tak. I tillegg anvender han «readymades» som han plasserer ute i rommet. På den måten aktiverer han hele utstillingslokalet, og gir tilskueren en følelse av å kunne spasere fra rominstallasjonen og rett inn i fotografiet, og dermed være medaktør i situasjonen. På utstillingen får vi se en menneskelig figur, med ryggen til, som skuer ut over et bylandskap. Som tilskuere er vi nesten ubehagelig tett innpå hovedpersonen, som er plassert på et strategisk viktig sted, høyt oppe, lett foroverbøyd, med full oversikt over byens skyskrapere. Motivet gir klare signaler til terroraksjonene den 11. september 2001, og det valgte ståsted gir signaler om kontroll, overblikk, makt og dominans både for tilskuer og aktør. Men motivet kan også tolkes motsatt. Er vi her vitne til en persons overgivelse og maktesløshet, de siste sekunder før det siste, fatale hopp? Snedsbøls fotoinstallasjoner er tvetydige og dypt urovekkende.
Erik Snedsbøl er bl.a. innkjøpt av KIASMA i Helsinki. I mai 2002 skal han stille ut diverse steder i USA; Los Angeles, San Fransisco og New York.
Erik Snedsbøl er født i 1965.
Utdannelse: Det Kongelige Danske Kunstakademi, København 1994-96, Vestlandets kunstakademi, Bergen 1993, Escuela Superior de Bellas Artes de la Nacion Buenos Aires 1992-93, Vestlandets Kunstakademi, Bergen 1989-92, Blackheath School of Art, London 1988, Kunstskolen i Kabelvåg 1987.
Separatutstillinger (i utvalg): 2001-02 «The Camp», Harstad Kunstforening, Atelier Lofoten, Bodø Kunstforening, Tromsø Kunstforening etc. (vandreutstilling i Nord-Norge), «Camp», Galleri Sub Comandante, Oslo 2001, «The camp», Østfold Kunstnersenter, Fredrikstad, «A man with mask and nose extension» i galleri Fl 5, prosjektrommet 1998, UKS, Oslo1994, Galerie Gris Gris Utrecht 1994, 93.
Kollektive utstillinger (i utvalg): Stockholm Art Fair, Sollentuna 2002, «Nordic Hell», Penthouse Pavement, Melbourne, Astrup Fearnley museet, Oslo, «nifca», Helsinki, 2002, Skulpturbiennale. Stenersenmuseet, Oslo og Lillehammer Kunstmuseum 2001-02, «Shoot on Tour», Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, Tomarps Kungsgard, Nikolaj, København, Vinslov Konstforening, Galerie Avivson, Paris 2001. Trøndelagsutstillingen 2001, -00, -99, Den Nordnorske Kunstutstilling 2000,- 99,-93, -92, 91, European Media Art Festival, Osnabruck, «Shoot on Tour» Living Art Museum, Reykjavik 2000, «Salong», Hordaland Kunstsenter, Bergen 2000, «Shoot», Malmo Konsthall 2000, Østlandsutstillingenl999,- 94, - 93, Høstutstillingen 1997,-96,-95, Tromsø Kunstforening 1995, Galerie Gris Gris, Utrecht 1995,-94, -93, UKS- Vårutstilling 1994, -93, The 4th biennial, European Academies of Visual Arts, Maastricht 1993, Bergen Kunstforening, avgangselevutstilling 1993, Tres Niveles, Andreani Vicente Lopez, Buenos Aires 1992, Primer Salon Internacional, Buenos Aires 1992.