Kunst på arbeidsplassen 50 år

29.04.00 — 21.05.00
2000 KPA 50 år Morten Krogh Kunst på arbeidsplassen folkets kunst 1972 postkort forside

I forbindelse med Kunst på Arbeidsplassens 50 års Jubileumsutstilling vil det bli vist verdenskunst fra institusjonens samling for første gang på over 25 år. Under arbeidet med utstillingen dukket det frem en samling multipler (mangfoldiggjorte objekter eller skulpturer) fra 11960- og 70-tallet av verdensberømte kunstnere som Richard Hamillton, Allen Jones, Jesus Rafael Soto, Julio Le Pare, Nicolas Schoffer og Richard Lohse. Dette er en sjelden og uhyre interessant samling som også består av såkalte mobiler (bevegelige skulpturer) og op-art arbeider. I forbindelse med utstillingen vil det bli bygget et eget rom hvor vi vil vise Nicolas Schoffers mobil «Lux 13» ledsaget av lys og lyd. Schoffer (1912-92) var en av pionerene innenfor utviklingen av den kinetiske kunsten på 550- og 60-tallet.

Utstillingen legger ellers vekt på 70-tallet som e spesielt interessant og viktig periode. Grafikk fra kunstnere innefor den kjente GRAS-gruppa; Per Kleiva, Anders Kjær, Willibald Storn og Victor Lind uttrykker både klare politiske standpunkter og impulser fra særlig amerikansk pop-kunst og hard edge.

En historisk avdeling spenner over alt fra tidlig norsk grafikk av Wilhelm Peters og Johan Nordhagen, via Alf Rolfsen og Per Krohgs maleriske grafikk til 50-tallets tresnitt-pionerer Vilhelm Tveteraas og Henrik Finne og modernister som Inger Sitter og Knut Rumohr. Blant 60- og 70-tallsggenerasjonen finnes grafikere som Ame Bendik Sjur, Guttorm Guttormsgaard og Bjørn Ransve. Den yngre generasjonen er representert ved Yngve Zakarias, Kjetil Ingvar Berge og fotografer som Vibeke Tandberg, Torbjørn Rødland og Mikkel McAlinden.

Kunst på Arbeidsplassen ble skapt av grunderen, kunsthistorikeren og Norges første riksantikvar Harry Fett (1875-119962) i 1950. men allerede under krigen hadde han begynt å eksperimentere, med kunst på arbeidsplassen, og gjennom tre bøker kalt «Kunst på Arbeidsplassen» (1946), «Mer Kunst på Arbeidsplassen» (1948) og «Bildets Folkehøyskole» (11955) presenterte han sine tanker og erfaringer med opphenging av bilder fra sin egen samling i kantinen på familiebedriften Eduard Fett & Co på Bryn. Etter hvert fikk Fett med seg en rekke industribedrifter som Christiania Spigerverk, Freia, Strømmen Mek. Verksted, Tidemands Tobaksfabrik og Viking Askim Gummivarefabrikk som støttet opp om tiltaket fra begynnelsen.

Nyhetsbrev