Stengt

Sparebankstiftelsen DNB stipendutstilling 2025

06.11.25 — 11.01.26
Ellinor Aurora Aasgaard, Rafiki, Katarina Skjønsberg, Zayne Armstrong og Ihra Lill Scharning. Foto: Henrik Follesø Egeland

Ellinor Aurora Aasgaard, Rafiki, Katarina Skjønsberg, Zayne Armstrong og Ihra Lill Scharning. Foto: Henrik Follesø Egeland

Torsdag 6. november kl. 18 inviterer Oslo Kunstforening til åpning av Sparebankstiftelsen DNB Stipendutstilling 2025. Årets utstilling presenterer nye arbeider av Ellinor Aurora Aasgaard & Zayne Armstrong, PURPOSE CORE og Rafiki.

Den årlige stipendutstillingen regnes som en av de viktigste kunstprisene i Norge og har vært arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Siden oppstarten har 83 kunstnere deltatt, og 21 har mottatt stipend. I år er stipendet økt til 300 000 kroner, og mottakeren vil bli annonsert i løpet av utstillingsperioden.

Nytt av året er et samarbeid med Deichman Bjørvika, hvor utvalgte verk også stilles ut. Dette samarbeidet gjør kunstprosjektene tilgjengelige for enda flere. Begge arenaer vil ha egne arrangementer og aktiviteter i løpet av utstillingsperioden.  

PROGRAM
• Velkomsttaler holdes utenfor Oslo Kunstforening kl. 18, ved Elisabeth Byre, leder Oslo Kunstforening, Birthe Mørreaunet Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB og Ana María Bresciani, leder for juryen. Oslo Kunstforening er ikke universelt utformet og det er derfor ikke mulig for alle å besøke våre lokaler i 2. etasje.
• Utstillingen i Oslo Kunstforening vil være åpen frem kl. 20. Enkel servering.
• Felles avgang til Bjørvika kl. 19.30. Utstillingen på Deichman vil være åpen fra kl. 18–22.

Årets stipendutstilling samler kunstnere som på ulike måter undersøker identitet, fellesskap og samtidens visuelle og sosiale strukturer. Ellinor Aurora Aasgaard & Zayne Armstrong retter blikket mot individets rolle i senkapitalismen, der selvoptimalisering, teknologi og ikonografi veves sammen i et kritisk og poetisk univers gjennom maleri, animasjon og tekst. PURPOSE CORE reflekterer over samarbeidets natur og kunstens rolle, gjennom performative og humoristiske filmmanifester som balanserer alvor og klisjé, med tilgjengelighet som omdreiningspunkt. Rafiki arbeider med minner, diaspora og kulturell tilhørighet, der store, perlevevde bilder blir både sørgetepper og hedring av arv og motstandskraft.

Ellinor Aurora Aasgaard & Zayne Armstrong

Ellinor Aurora Aasgaard (f. 1991) og Zayne Armstrong (f. 1986) bor og arbeider i Berlin og Kristiansand. Duoen har samarbeidet siden 2018, og i utstillingen undersøker de individets rolle i senkapitalismens tid gjennom tre prosjekter som har den samlede tittelen Stretched.

Progress er en serie monumentale malerier der middelaldersk ikonografi møter Transformers-universet. Gotisk arkitektur danner en ramme for personlig trening – en refleksjon over selvoptimalisering og teknologiens press på mennesket. I animasjonsfilmen Based in Berlin følger vi kunstnerkarakteren Alexandra gjennom en eksistensiell krise. Filmen, inspirert av klassiske såpeoperaer, blander collage, animasjon og romantiske landskapsreferanser fra kunstnere som Caspar David Friedrich og Hans Gude. Common Issues, en ny publikasjon i duoens serie av soap opera digests, fungerer som en «behind the scenes»-utgave med refleksjoner rundt kunstnerisk praksis, sosiologi og økonomi. Verkene vises som installasjon i Oslo Kunstforening, med en tilpasset versjon på Deichman Bjørvika.

Ellinor Aurora Aasgaard har en bachelorgrad fra Konsthögskolan i Malmö, og Zayne Armstrong har en bachelorgrad fra Central Saint Martins og studerte ved Piet Zwart Institut. Arbeidene deres har nylig blitt vist ved K4, Oslo (2025), biennalen FORT_01, Franzensfeste festning, Bolzano (2024), CCA Ujazdowski, Warszawa (2024), Buskerud Kunstsenter, Drammen (2024), NKR, Düsseldorf (2023), Vigelandmuseet, Oslo (2023), Agder Kunstsenter, Kristiansand (2023), Pogo Bar – KW Institute for Contemporary Art, Berlin (2023) og Kunstnernes Hus Kino, Oslo (2023).

Velkommen til kunstnersamtale med Ellinor Aurora Aasgaard & Zayne Armstrong lørdag 8. november kl. 14–15 i Oslo Kunstforening. Samtalen holdes på engelsk og vil bli ledet av jurymedlem av Pedro Gómez-Egaña.

PURPOSE CORE

PURPOSE CORE består av Ihra Lill Scharning (f. 1986) og Katarina Skjønsberg (f. 1987), som begge bor og arbeider i Oslo. Siden 2013 har kunstnerduoen laget performative filmmanifester som utforsker eksistensielle og hverdagslige temaer med en blanding av alvor og klisjeer. Gjennom karakterene PURPOSE og CORE stiller de spørsmål ved samarbeid og kunstproduksjon, og om kunstens autonomi i møte med tilgjengelighet.

Utstillingen Dyadiske følger, som vises parallelt i Oslo Kunstforening og på Deichman Bjørvika, tar publikum med på en tidsreise gjennom duoens tolvårige samarbeid. Her presenteres både nye og eldre verk, som gir innblikk bak kulissene i de kunstneriske prosessene. Tittelen spiller på konsekvenser av den kunstneriske tosomheten, hvor dyadisk refererer til to som utgjør en helhet. I Oslo Kunstforening presenteres installasjonen Det utilgjengelige rommet. Bygningen fra 1600-tallet mangler universell utforming, og kunstnerne har ikke selv vært i rommet – de har i stedet gitt detaljerte instrukser for hvordan det skal utformes. Hoveddelen av PURPOSE COREs utstilling finner sted på Deichman Bjørvika. I ulike nisjer i bibliotekets fjerde etasje presenteres videoarbeider der de proklamerer både sitt første, andre og tredje manifest. Det er også installasjoner bestående av rekvisitter og kulisser, hentet fra filmene.

Ihra Lill Scharning har en mastergrad fra Konsthögskolan i Malmö og praktisk-pedagogisk utdanning fra Høgskolen i Oslo og Akershus, og Katarina Skjønsberg har en bachelorgrad i fotografi fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen, mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo og praktisk-pedagogisk utdanning fra Høgskolen i Oslo og Akershus. PURPOSE CORE har nylig deltatt på Østlandsutstillingen (2024) og Høstutstillingen (2023), og hatt separatutstilling på Prosjektrom Carl Berner i regi av Norsk Billedhoggerforening (2023). Tidligere har duoen vist arbeider ved Kunstnernes Hus Kino, Oslo (2023), Nikolaj Kunsthal, København (2014), samt ved KHM Gallery, Malmö (2014).

Velkommen til filmvisning og kunstnersamtale fredag 14. november kl. 18–20 på Deichman Bjørvika. Samtalen holdes på norsk og vil bli ledet av jurymedlem Ana María Bresciani.

Rafiki

Rafiki (f. 1989) er basert i Oslo og Cape Town og arbeider med et bredt spekter av uttrykk – fra fotografi og tekstil til vev og tekst – og har en tverrfaglig praksis som kunstner, kurator og redaktør. Personlige erfaringer med eksil og migrasjon, bearbeiding av minner og tilhørighet til den afrikanske diasporaen danner kjernen i en praksis der den kunstneriske prosessen forstås som et mål i seg selv, snarere enn som veien mot et ferdig verk. Billedteppene som vises i utstillingen er basert på fotografier som gjenskapes, piksel for piksel med tusenvis av perler. Gjennom en tidkrevende og meditativ prosess omdannes fotografiene til store, håndlagde perlevever, lik en manuell form for fremkalling.

Tittelen Kasala for the Living Dead refererer til den kongolesiske Luba-tradisjonen kasala, en performativ og poetisk sjanger som fremføres ved store sammenkomster. Gjennom et rikt samspill av slagord, ordtak, myter og fortellinger formidles personlige bragder og kollektive historier.  De store perlearbeidene, med både abstraherte og mer konkrete forlegg, kan betraktes som sørgetepper eller bearbeidelser, slik som over drapet på den regimekritiske musikeren Delcat Idengo med verket Sitting with Delcat Idengo, hvor detaljer fra et fotografi av Idengo er blitt til et abstrahert mønster i rosa og svart, som minner om musikerens hode og hatt.

På Deichman Bjørvika vises Listening to Dark Matters, et verk som tar utgangspunkt i et fotografi av Rafiki iført en drakt som refererer til den tradisjonelle norske bunaden, men som i hennes fortolkning er transformert til en afro-norsk variant. Denne «afro-bunaden» er gjenskapt i perler og fungerer som et symbolsk møtested mellom håndverkstradisjon, kulturell arv og personlig identitet. Med materialbruk og iscenesettelse undersøker Rafiki hvordan estetiske uttrykk kan bære og omforme fortellinger om tilhørighet, diaspora og kulturell selvrepresentasjon.

Rafiki har en bachelorgrad i internasjonale utviklingsstudier fra OsloMet og mastergrad i samfunnskommunikasjon fra Universitetet i Agder. Hun er grunnlegger av den Oslo-baserte plattformen Rafiki Art Initiatives (RAI), og har nylig stilt ut ved blant annet Hordaland Kunstsenter, Bergen (2025), Henie Onstad Kunstsenter, Bærum (2024), Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal (2024) og Buskerud Kunstsenter, Drammen (2024). Hun er representert i samlinger ved Preus Museum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Kunst på Arbeidsplassen. Rafiki er en av Atelier Kunstnerforbundets kunstnere for perioden 2024–2026.

Velkommen til kunstnersamtale med Rafiki torsdag 27. november i Oslo Kunstforening. Samtalen holdes på norsk og vil bli ledet av frilans formidler Lisa Andrine Bernhoft-Sjødin.

Deichman Bjørvika. Foto: Einar Aslaksen

Deichman Bjørvika. Foto: Einar Aslaksen

Den årlige stipendutstillingen har blitt arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Årets utstilling åpner 6. november i Oslo Kunstforening og på Deichman Bjørvika.

Fagjuryen består av juryleder Ana María Bresciani, kurator ved MUNCH, Pedro Gómez-Egaña, billedkunstner og professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Sandra Mujinga, billedkunstner og musiker, Axel Wieder, direktør ved Berlin Biennale og Elisabeth Byre, kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening.

Tidligere stipendmottakere er Eline Benjaminsen (2024), Linda Lamignan (2023), Kim Hankyul (2022), Anne Haugsgjerd (2021), Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien (2020), Germain Ngoma (2019), Eirik Sæther (2018), Emilija Škarnulytė (2017), Tor Børresen (2016), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Ingrid Lønningdal (2014), Sandra Mujinga (2013), Marie Buskov (2012), Kaia Hugin (2011), Ann Cathrin November Høibo (2010), Ignas Krunglevičius (2009) og Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008).

Nyhetsbrev